10 maja 2017 Udostępnij

Jak odświeżyć lakier w zabytkowym samochodzie?

Renowacja zabytkowego samochodu wymaga czasu, wiedzy, a także sporych nakładów finansowych. Jednym z działań wykończeniowych jest renowacja karoserii.

W wielu przypadkach możliwe jest zachowanie oryginalnej powłoki lakierniczej, pomijając drobne naprawy blacharskie oraz konieczność polerowania. Zdarza się jednak, że niezbędny jest demontaż całej konstrukcji oraz zerwanie starego lakieru.

Przywracanie życia skorodowanym oldsmobilom

Renowacja zabytkowych samochodów, które mają skorodowaną blachę, konieczne jest rozebranie auta oraz zerwanie starego lakieru, a także wykonanie niezbędnych napraw, uzupełnienia ubytków i usunięcia ognisk korozji.

Skutecznym sposobem na usunięcie lakieru z elementów trudno dostępnych jest piaskowanie, należy jednak pamiętać, by nie piaskować dużych połaci lakieru, gdyż może to przynieść efekty odwrotne do pożądanych.

Pozostałą część karoserii należy oczyścić ręcznie, korzystając z dostępnych na rynku rozpuszczalników chemicznych oraz nakładek szlifierskich. Usuwanie starego lakieru to czynność żmudna, wymagająca czasu oraz precyzji. Należy ją wykonywać w odzieży ochronnej i okularach.

Usterki blacharskie

Niektóre oldsmobile wymagają mniej poważnych napraw, dotyczy to przede wszystkim samochodów produkowanych w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego stulecia – w tym przypadku wystarczające okazują się zwykle drobne naprawy blacharskie, czyli usunięcie rdzy,resztek lakieru oraz uzupełnienie ubytków blacharskich.

Inwestycja w zabytkowy samochód

Są to czynności czasochłonne, nie mniej jednak można wykonać je we własnym zakresie, zakładając, że dana osoba posiada niezbędne narzędzia – szlifierkę kątową lub odpowiednie nakładki na wiertarkę. Pomocna okazuje się także szczotka druciana lub włóknina.

Przed przystąpieniem do lakierowania należy odtłuścić powierzchnię oraz oczyścić ją z opiłków metalu i innych zabrudzeń.

Jak polerować oryginalny lakier?

Wiele zabytkowych samochodów może poszczycić się dobrze zachowanym lakierem – nie trzeba go usuwać, wystarczy dokładnie wypolerować, a czynności blacharskie ograniczyć wyłącznie do skorodowania fragmentów karoserii.

Polerowanie najlepiej wykonać ręcznie, unikając ewentualnego przegrzania. Pomocna może okazać się także pasta polerska, jednakże najlepiej sprawdzić ją w mniej widocznych częściach pojazdu.

Używając polerki mechanicznej należy zachować szczególną ostrożność i nie dociskać zbyt mocno.

Warto pamiętać, że oryginalny lakier to integralna część zabytkowego auta, dlatego też – o ile to możliwe – warto go zachować.

Mariusz Stankiewicz

Redakcja vwjetta.pl