3 czerwca 2022 Udostępnij

Łańcuchy śniegowe a liny: Które rozwiązanie jest lepsze?

Jeśli podróżujesz po śniegu, musisz zapewnić maksymalną przyczepność, aby mieć lepszą kontrolę nad pojazdem. Możesz wybierać między łańcuchami śniegowymi a linkami, ale które z nich są lepsze w danej sytuacji i dla danego typu samochodu?

W tym przewodniku oceniamy te dwie opcje. Podpowiadamy także, która z nich będzie najlepsza do jazdy po zaśnieżonych drogach.

Spis treści pokaż Łańcuchy śniegowe a liny - główne różnice Co to są łańcuchy śniegowe? Co to są liny śniegowe? Jak wybrać łańcuchy i liny śniegowe? 1. Rozmiar 2. Prześwit 3. Koszt 4. Częstotliwość użytkowania 5. Potrzebna ilość Wady łańcuchów i kabli śniegowych

Łańcuchy śniegowe a liny - główne różnice

Łańcuchy śniegowe i liny służą temu samemu celowi, jakim jest zapewnienie maksymalnej trakcji na śliskiej nawierzchni. Ich konstrukcja jest jednak inna - łańcuchy śniegowe są wykonane z cięższych ogniw stalowych, a liny ze stalowego materiału lotniczego owiniętego w kręgi trakcyjne ze stopu.

Ogólnie rzecz biorąc, łańcuchy będą trwalsze ze względu na ich wytrzymałą konstrukcję. Linki są wykonane z dużo słabszego materiału i mają tendencję do szybszego psucia się niż łańcuchy. Łańcuchy zapewniają też lepszą trakcję niż liny. Jeśli potrzebujesz czegoś tylko do okazjonalnego użytku, kable mogą być dobrym rozwiązaniem.

Łańcuchy są najczęściej stosowane w pojazdach z napędem na dwa koła, natomiast kable są często lepsze do napędu na cztery koła. Ponadto linki są lżejsze i znacznie łatwiej je zdjąć lub zamontować. Linki zapewniają także bardziej płynną jazdę ze względu na bardziej miękki materiał. Obie opcje są jednak równie przystępne cenowo, a ich wybór jest bardzo duży.

Co to są łańcuchy śniegowe?

Łańcuchy śniegowe są wykonane z metalowych ogniw, które otaczają gumę opony. Stalowe ogniwa zapewniają dodatkową trakcję, zwłaszcza w głębokim śniegu. Są one dostępne w różnych rozmiarach, dzięki czemu pasują do niemal każdej opony dostępnej na rynku.

Łańcuchy są najczęściej stosowane w samochodach z napędem na przednie lub tylne koła, co pozwala na uzyskanie lepszej trakcji, gdy zwykle koła się obracają. Podczas jazdy z założonymi łańcuchami śniegowymi nie należy jednak przekraczać prędkości 25-30 mil na godzinę.

Co to są liny śniegowe?

Kable śniegowe są wykonane z innego materiału, choć ich konstrukcja jest podobna do łańcuchów. Dzięki kablom śniegowym zyskuje się większą przyczepność podczas jazdy w głębokim śniegu i na śliskiej nawierzchni, ale ta opcja najlepiej sprawdza się w modelach z napędem na cztery koła.

Wynika to głównie z faktu, że są one łatwiejsze w montażu niż łańcuchy, a przyczepność, jaką zapewniają łańcuchy, może nie być potrzebna. Zapewniają one także znacznie płynniejszą jazdę niż łańcuchy, zwłaszcza przy większych prędkościach.

Ta opcja jest zbudowana z linki stalowej, która jest pokryta stopem. Można jednak znaleźć równie wiele rozmiarów i równie dużą różnorodność, jak w przypadku łańcuchów.

Jak wybrać łańcuchy i liny śniegowe?

1. Rozmiar

Nie można założyć byle jakiego łańcucha lub linki na oponę, muszą być one odpowiednio dopasowane. Aby zapewnić właściwe dopasowanie, trzeba znać rozmiar opon.

Rozmiar opony jest podany na ścianie bocznej. Można go również znaleźć na ościeżnicy drzwi po stronie kierowcy. Jeśli przez przypadek kupisz za małą oponę, nie będzie ona pasować.

2. Przestrzeń

Należy upewnić się, że łańcuch lub linka nie ocierają się o nadkole. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia pojazdu.

Zamiast tego należy zwrócić uwagę na rozmiar SAE, który wskazuje, jaki poziom prześwitu jest wymagany. Większość zwykłych samochodów osobowych wymaga linki lub łańcucha o ograniczonym prześwicie S.

3. Koszt

Koszt nigdy nie powinien decydować o podjęciu decyzji za Ciebie, ale rozumiemy, że możesz mieć ograniczony budżet. Jeśli cena jest najważniejsza, będziesz wolał linki. Są one nieco tańsze.

Mimo że łańcuchy są droższe, są one przeznaczone do dłuższej eksploatacji. Jeśli chcesz czegoś bardziej wytrzymałego, to naprawdę dostaniesz to, za co zapłacisz.

4. Częstotliwość użytkowania

Jeśli potrzebujesz używać sprzętu tylko raz lub dwa razy w sezonie, kable mogą być dla Ciebie dobrym rozwiązaniem. Są one przeznaczone do umiarkowanego użytku, zwykle w pojazdach z napędem na cztery koła.

Z drugiej strony, jeśli potrzebna jest opcja o dużej wytrzymałości, która może być często używana, najlepiej sprawdzą się łańcuchy. Większość typów jest przeznaczona do pojazdów z napędem na przednie i tylne koła.

5. Potrzebna ilość

Jeśli masz pojazd z napędem na dwa koła, potrzebujesz tylko dwóch linek lub łańcuchów. Nie zakłada się ich na koła, które nie otrzymują mocy. Gdyby tak było, zyski nie byłyby opłacalne i nadal można by utknąć.

Dla porównania, w samochodzie z napędem na cztery lub wszystkie koła można zamontować linki lub łańcuchy na wszystkich kołach. Jest to najlepsze rozwiązanie, jeśli chcesz wydostać się z głębokiego śniegu.

Wady łańcuchów i linek śniegowych

Używając łańcuchów lub linek śniegowych, należy wziąć pod uwagę pewne minusy. Po pierwsze, osiągi pojazdu ulegną znacznemu pogorszeniu, zwłaszcza właściwości jezdne. W przypadku korzystania z łańcuchów lub linek śniegowych należy po prostu zrozumieć te ograniczenia, aby móc lepiej prowadzić i kontrolować pojazd.

Zbyt szybka jazda na łańcuchach lub linach może spowodować szybką utratę kontroli nad pojazdem. Można też zniszczyć opony. Dlatego podczas jazdy nigdy nie należy przekraczać prędkości 30 mil na godzinę. W rzeczywistości bezpieczniej jest nie przekraczać 20 mil na godzinę. Im szybciej jedziesz, tym bardziej prawdopodobne jest, że opony ulegną deformacji i zniszczeniu. Ponadto im szybciej jedziesz, tym trudniej jest kontrolować pojazd.

Nie można też jeździć z łańcuchami po suchych drogach. Kontynuowanie jazdy mimo suchej nawierzchni spowoduje nieodwracalne uszkodzenie opon. Ponadto łańcuchy ulegną degradacji i zużyciu. Ponadto droga hamowania ulega znacznemu skróceniu, co może doprowadzić do poślizgu w przypadku zbyt gwałtownego hamowania. Taka sytuacja może doprowadzić do wypadku, jeśli nie zachowasz ostrożności.

Uważaj, jak szybko przyspieszasz. Zbyt mocne wciśnięcie pedału gazu może spowodować uszkodzenie opon i łańcuchów. Samochód zacznie też tracić przyczepność, a to efekt odwrotny do zamierzonego. Należy delikatnie wciskać pedał gazu, aby łańcuchy lub liny mogły się zaczepić, zapewniając lepszą trakcję.

Co najważniejsze, łańcuchów i linek należy używać tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Zdejmij je, gdy nie są potrzebne, i wróć do normalnej jazdy po ulicy.

Prawidłowo użytkowane łańcuchy i linki zapewniają lepszą trakcję na śliskich nawierzchniach, ale są też przygotowane do powrotu do normalnej jazdy, gdy drogi staną się lepsze. Tak, wymaga to wiele pracy, ale jest to jedyny sposób, aby zabezpieczyć opony przed uszkodzeniem.

Paweł Krawczyk

Redakcja vwjetta.pl