11 maja 2022 Udostępnij

Jaka jest normalna temperatura pracy automatycznej skrzyni biegów?

Kierowcy często kontrolują temperaturę silnika samochodu, upewniając się, że wszystko działa prawidłowo, ale rzadko kiedy bierze się pod uwagę normalną temperaturę pracy automatycznej skrzyni biegów. Pomimo znaczenia skrzyni biegów, łatwo jest przeoczyć jej podstawową pielęgnację.

Aby zapewnić, że Twój pojazd będzie nadal dostarczał Cię z punktu A do punktu B, musisz mieć dobrze działający silnik i skrzynię biegów. Dlatego przyjrzymy się temperaturom panującym w skrzyni biegów i określimy objawy przegrzania skrzyni. Przedstawimy także kilka kroków, które można podjąć, aby zapobiec zużyciu skrzyni biegów.

Spis treści show Jaka jest normalna temperatura automatycznej skrzyni biegów? Objawy przegrzania skrzyni biegów 1. Zapach spalenizny 2. Wolniejszy czas reakcji 3. Poślizgowe przenoszenie napędu 4. Tryb awaryjny Zapobieganie przegrzaniu skrzyni biegów

Jaka jest normalna temperatura automatycznej skrzyni biegów?

W idealnej sytuacji temperatura płynu w automatycznej skrzyni biegów powinna wynosić od 170 do 225 stopni Fahrenheita. Jeśli skrzynia biegów się ślizga lub jeśli mocno naciskasz na pojazd, temperatura może wzrosnąć powyżej 240 stopni. Jednak z każdym spadkiem temperatury o 20 stopni przekładnia jest lepiej chroniona.

Najgorętsza jest temperatura wewnątrz przemiennika momentu obrotowego. Czasami temperatura może przekroczyć 350 stopni Fahrenheita podczas ciągnięcia cięższych ładunków.

Monitorowanie temperatury płynu przekładniowego może być trudne, ponieważ większość nowoczesnych samochodów nie jest wyposażona we wskaźniki. Zamiast tego samochody te wykorzystują kontrolkę Check Engine lub inną kontrolkę ostrzegawczą, która informuje o przegrzaniu skrzyni biegów.

Objawy przegrzania skrzyni biegów

1. Zapach spalenizny

Przekładnia wykorzystuje koła zębate do wytwarzania mocy. Ten układ hydrauliczny opiera się na cieczy, aby prawidłowo przenosić siłę. Płyn do automatycznej skrzyni biegów zapewnia dobre smarowanie układu i jego optymalną pracę. Płyn jest także potrzebny do regulowania temperatury wewnętrznej.

Jednak z wiekiem płyn ulega degradacji. W miarę utleniania się jego skład wewnętrzny zaczyna się rozpadać. Gdy to nastąpi, płyn ma mniejszą zdolność do redukcji ciepła i zmniejszania tarcia. Ułatwia to także przegrzewanie się skrzyni biegów.

Gdy płyn przekładniowy nie jest już czerwony, można zauważyć nietypowy zapach dochodzący spod maski. Ten ciemniejszy płyn zaczyna się palić, co prowadzi do powstania silnego zapachu, któremu nie sposób zaprzeczyć.

2. Wolniejszy czas reakcji

Gdy poziom płynu spada, temperatura nie jest utrzymywana w ryzach, a przekładnie nie działają tak, jak powinny. Z powodu braku płynu przekładnie nie mogą reagować tak szybko, jak zwykle.

Można zauważyć opóźnienie podczas zmiany biegów, ponieważ nie ma wystarczającej ilości płynu do przeniesienia ciśnienia. Jednak wolniejsza praca skrzyni biegów może być także oznaką awarii mechanicznej, którą należy niezwłocznie zdiagnozować.

3. Poślizgająca się skrzynia biegów

Gdy płyn traci zdolność smarowania elementów wewnętrznych, przekładnie mogą się ślizgać. To samo dotyczy sytuacji, gdy do płynu dostaną się jakiekolwiek zanieczyszczenia.

Ślizgająca się skrzynia biegów jest jednak również oznaką zużytych kół zębatych, wadliwego sprzęgła lub nieprawidłowego działania zespołów skrzyni biegów. Aby upewnić się, że nie jest to poważny problem mechaniczny, należy poddać skrzynię biegów przeglądowi.

4. Tryb awaryjny

Czasami nie widać żadnych objawów przegrzewania się skrzyni biegów, dopóki samochód nie przejdzie w tryb awaryjny. Tryb ten jest aktywowany, gdy komputer pokładowy wykryje problem, który może spowodować poważne uszkodzenie skrzyni biegów lub silnika.

Tryb awaryjny zmniejsza moc, aby zapewnić mniejsze obciążenie tych ważnych części. Umożliwia to jazdę do domu lub do najbliższego centrum serwisowego.

Zapobieganie przegrzaniu skrzyni biegów

Lampka ostrzegawcza temperatury skrzyni

biegówPrzegrzanie skrzyni biegów może spowodować jej trwałe uszkodzenie. Dlatego tak ważne jest, aby zapobiegać przegrzaniu skrzyni biegów. Idealnym rozwiązaniem jest zainstalowanie na rynku wtórnym miernika temperatury płynu przekładniowego, aby śledzić, co dzieje się wewnątrz. Wiedząc, kiedy temperatura płynu wzrasta, można podjąć szybkie działania, aby zapobiec uszkodzeniom.

Ponadto ważne jest, aby często sprawdzać poziom płynu przekładniowego. Powinien on być zawsze uzupełniony i musi mieć kolor czerwony. Jeśli zaczyna ciemnieć, należy wymienić płyn. Ogólnie rzecz biorąc, większość producentów zaleca wymianę płynu przekładniowego co 30 000 do 60 000 mil, chyba że masz uszczelnioną jednostkę. Zalecany harmonogram można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Jeśli regularnie holujesz lub przewozisz ładunki, prawdopodobnie bardziej obciążasz skrzynię biegów i możesz wymagać częstszej wymiany płynu.

Aby zwiększyć wydajność skrzyni biegów, można zainstalować głębszą miskę zewnętrzną. Ten zmodernizowany system pozwala na wykorzystanie większej ilości płynu, co może być pomocne, jeśli klimat, w którym jeździsz, jest gorący lub jeśli zmuszasz swój pojazd do ekstremalnych warunków. Poszukaj panewki wykonanej z aluminium, ponieważ lepiej odprowadza ciepło niż stal.

Ponadto należy odpowiednio konserwować układ chłodzenia pojazdu, ponieważ ma on zasadnicze znaczenie dla dobrego funkcjonowania skrzyni biegów. Poziom płynu chłodzącego powinien być zawsze uzupełniany, a ponadto należy regularnie sprawdzać, czy nie ma wycieków lub zużycia.

Co najważniejsze, jeśli zauważysz, że silnik samochodu lub skrzynia biegów zaczynają się przegrzewać, zjedź na pobocze i pozwól im ostygnąć. Ten prosty krok może uchronić Cię przed bardziej kosztownymi naprawami w przyszłości.

Paweł Krawczyk

Redakcja vwjetta.pl