4 Symptomy uszkodzonego przekaźnika rozrusznika (i koszt wymiany)
Normalne uruchomienie pojazdu bez użycia przekaźnika rozrusznika byłoby niemożliwe. Jednak ten ważny element jest często pomijany, dopóki nie przestanie działać.
Jeśli masz problemy z uruchomieniem samochodu, przyczyną może być właśnie ta część. Przyjrzymy się objawom uszkodzonego przekaźnika rozrusznika, jego funkcji, umiejscowieniu i kosztom jego wymiany. Na początek szybki przegląd objawów, których należy szukać:
Najczęstszym objawem uszkodzonego przekaźnika rozruchowego jest to, że samochód nie uruchamia się lub ma problemy z rozruchem z przerwami. W niektórych przypadkach, jeśli przekaźnik zapłonu jest uszkodzony, rozrusznik może pozostać włączony, gdy silnik pracuje. Czasami można również usłyszeć dźwięki klikania podczas przekręcania kluczyka.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzenia przekaźnika rozrusznika:
Spis treści pokaż Objawy uszkodzonego przekaźnika rozrusznika 1. Pojazd nie uruchamia się 2. Rozrusznik pozostaje włączony przy pracującym silniku 3. Problemy z rozruchem z przerwami 4. Dźwięki klikania Funkcja przekaźnika rozrusznika Lokalizacja przekaźnika rozrusznika Koszt wymiany przekaźnika rozrusznikaObjawy uszkodzonego przekaźnika rozrusznika
1. Samochód nie rusza
Zazwyczaj, gdy padnie przekaźnik rozrusznika, najbardziej oczywistym objawem jest to, że samochód nie chce zapalić. Nawet w przypadku kluczy elektronicznych możliwe jest, że problemem jest przekaźnik rozrusznika. Ponieważ kluczyki te nie wykorzystują ręcznej stacyjki, przekaźnik rozrusznika jest nadal aktywowany po naciśnięciu przycisku.
Niezależnie od tego, czy przekręcasz kluczyk, czy naciskasz przycisk, gdy pojazd nie chce się uruchomić, przyczyną może być przekaźnik rozrusznika. Najczęściej jest to spowodowane uszkodzeniem obwodu, który uniemożliwia włączenie układu zapłonowego.
2. Rozrusznik pozostaje włączony przy pracującym silniku
Po uruchomieniu samochodu użytkownik zwalnia kluczyk lub przestaje naciskać przycisk. W tym momencie obwód powinien się zamknąć i wszystko powinno działać normalnie. Zamknięty obwód odłącza całe zasilanie od rozrusznika.
Jednak gdy styki główne przekaźnika rozrusznika zostaną zespawane, może on pozostać zamknięty. Można to rozpoznać po tym, że rozrusznik pozostaje włączony, nawet jeśli silnik pracuje. Zjawisko to można rozpoznać po odgłosie piszczenia, który powinien być słyszalny.
Jeśli przekaźnik rozrusznika pozostanie zamknięty, dojdzie do uszkodzenia innych podzespołów. Problem ten dotyczy nie tylko przekaźnika, ale może również spowodować uszkodzenie obwodu, rozrusznika i koła zamachowego skrzyni biegów.
3. Problemy z rozruchem z przerwami
Gdy przekaźnik rozrusznika działa tak, jak powinien, wysyła zasilanie do rozrusznika przy każdym jego włączeniu. Jednak ta część może ulec zanieczyszczeniu przez gruz, brud i nadmierne ciepło. Takie warunki mogą spowodować, że przekaźnik rozrusznika będzie działał z przerwami.
Jeśli po uruchomieniu pojazdu rozrusznik nie uaktywnia się od razu, ale po ponownej próbie działa, może to oznaczać uszkodzenie przekaźnika. Na szczęście użytkownik otrzymuje ostrzeżenie o uszkodzeniu przekaźnika rozrusznika, dzięki czemu ma czas na jego naprawę, zanim utknie w martwym punkcie.
Jeśli sam przekaźnik nie jest uszkodzony, możliwe jest również, że pod maską znajduje się wadliwe połączenie przewodów lub skorodowane.
4. Odgłosy klikania
Odgłosy klikania można usłyszeć, gdy akumulator samochodowy jest rozładowany, ale może to być również znak, że przekaźnik rozrusznika uległ uszkodzeniu. Dzieje się tak, gdy przekaźnik nie jest w stanie wysłać pełnego sygnału.
W większości przypadków przekaźnik działa na zasadzie "wszystko albo nic". Albo wysyła kompletny prąd elektryczny, albo nie wysyła nic. Jednak gdy przekaźnik rozrusznika ulegnie uszkodzeniu, możliwe jest, że wysyłany jest tylko częściowy sygnał. To właśnie prowadzi do dźwięku kliknięcia przy próbie przekręcenia kluczyka.
Działanie przekaźnika rozrusznika
Przekaźnik rozrusznika jest odpowiedzialny za przesyłanie prądu o wysokim natężeniu do silnika rozrusznika przez obwód o niskim natężeniu. Przekaźnik ten jest odpowiedzialny za zasilanie cewki rozrusznika, która do pracy wymaga wysokiego natężenia prądu.
Takie natężenie prądu nie jest bezpieczne przy zasilaniu przez wyłącznik zapłonu, ale musi być zasilane za każdym razem, gdy wyłącznik ustawia się w pozycji "Start". Przekaźnik działa jak mostek i jest stosowany w samochodach od dziesięcioleci.
Gdy wyłącznik zapłonu jest przekręcony do pozycji startowej, energia elektryczna jest przesyłana z wyłącznika do przekaźnika rozrusznika. Wewnątrz przekaźnika rozrusznika znajdują się dwa obwody. Jeden z nich służy do odbierania sygnału z wyłącznika, a drugi obwód jest w tym czasie zamknięty dzięki elektromagnetyzmowi.
Gdy ten jeden obwód jest zamknięty, z akumulatora samochodowego do rozrusznika płynie prąd. Gdy wyłącznik zapłonu zostanie zwolniony, zasilanie elektryczne przestaje docierać do pierwszego obwodu, co zmusza elektromagnes do otwarcia obwodu i wyłączenia rozrusznika.
Gdy przekaźnik traci zasilanie z wyłącznika, obwód pozostaje otwarty i rozłączony, a samochód nie uruchamia się.
ZWIĄZANE: 5 objawów uszkodzonego rozrusznika
Lokalizacja przekaźnika rozrusznika
Przekaźnik rozrusznika jest najczęściej umieszczony pod maską samochodu, w rozdzielnicy zasilania. Może być również umieszczony w bloku bezpieczników w kabinie.
Przekaźnik ma przewody wchodzące i wychodzące z niego. W samochodzie jest jednak wiele innych przekaźników, które wyglądają podobnie. Jeśli nie jesteś pewien, który z nich jest przekaźnikiem rozrusznika, zajrzyj do instrukcji serwisowej.
Koszt wymiany przekaźnika rozrusznika
Średni koszt wymiany przekaźnika rozrusznika wynosi od 50 do 75 dolarów, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Części do przekaźnika rozrusznika powinny kosztować około 20 dolarów, a robocizna od 30 do 55 dolarów.
Wymiana przekaźnika rozrusznika to prosta czynność, która nie wymaga żadnych specjalistycznych narzędzi. Jeśli masz zdolności manualne, możesz zaoszczędzić trochę pieniędzy i wymienić przekaźnik rozrusznika samodzielnie.
Jak wybrać montażownicę do opon?
VW serwisach i warsztatach samochodowych często można spotkać się ze sprzętem specjalistycznym, o którym nic nie wiemy. Nie każdy człowiek zdaje sobie sprawę, jak wiele specjalistycznych urządzeń potrzebuje mechanik samochodowy, aby wykonać nawet podstawowe czynności związane z...
Jak szybko pozbyć się pająków z samochodu
VSpośród wszystkich szkodników, które mogą dostać się do Twojego samochodu, pająki są jednymi z najbardziej przerażających, zwłaszcza jeśli masz do czynienia z odmianami jadowitymi. Zamiast wpadać w panikę, warto szybko dowiedzieć się, jak pozbyć się pająków z samochodu...
VJeśli szukasz jednego z najprostszych sposobów na dodanie kilku koni mechanicznych do swojego pojazdu, to wlot zimnego powietrza jest właściwym rozwiązaniem. Ale ostatnią rzeczą, jakiej pragniesz, jest wykonanie całej pracy i zainstalowanie nowego filtra powietrza tylko po to, aby...