5 maja 2022 Udostępnij

4 Symptomy zatartego silnika i przyczyny (jak to naprawić)

Silnik samochodowy to skomplikowany podzespół składający się z wielu pracujących części. Jeśli coś się zepsuje, cały układ może zostać wytrącony z równowagi, co może doprowadzić do zatarcia silnika.

Zatarty silnik oznacza, że jedna z głównych części przestała się poruszać, powodując awarię silnika. Omówimy objawy zatarcia silnika, co oznacza, dlaczego do niego dochodzi i jak go naprawić. Zacznijmy od krótkiego przeglądu objawów, których należy szukać.

Najczęstszym objawem zatarcia silnika jest to, że przy próbie uruchomienia silnika nic się nie dzieje. Radio i inne urządzenia elektroniczne mogą działać prawidłowo, ale rozrusznik będzie tylko klikał po przekręceniu kluczyka. Czasami z silnika można również wyczuć zapach spalenizny.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów zatarcia silnika:

Spis treści pokaż Objawy zatartego silnika 1. Silnik nie uruchamia się 2. Wada fizyczna 3. Przepalone przewody 4. Odgłosy pracy silnika Co oznacza zatarty silnik? Przyczyny zatarcia silnika 1. Brak oleju silnikowego 2. Woda w silniku 3. Zardzewiałe elementy 4. Uszkodzone podzespoły 5. Przegrzany silnik 6. Zablokowany rozrusznik 7. Uszkodzenie paska rozrządu/wału rozrządu Jak naprawić zatarty silnik Czy zatarty silnik można odbudować? Koszty naprawy zatartego silnika

Objawy zatartego silnika

1. Silnik nie odpala

W przypadku zatarcia silnika samochód może nie zapalić. Powinna istnieć możliwość włączenia samochodu i uruchomienia urządzeń elektronicznych, takich jak wentylator ogrzewania, światła i radio.

Jednak rozkręcanie silnika nie przyniesie żadnych rezultatów. Jeśli nawet, to słychać będzie trzask, gdy rozrusznik uderzy w koło zamachowe.

2. Wada fizyczna

Czasami silnik ulega zatarciu, ponieważ jakaś część wewnętrzna poluzowała się i utknęła w innym elemencie. Jeżeli jest to coś takiego jak tłoczysko, może ono przebić się przez blok silnika.

Problem można wykryć, sprawdzając blok silnika, ponieważ w poważnych przypadkach części mogą przebijać się przez jego górną część.

3. Spalone przewody

Zatarty silnik sam w sobie nie powoduje spalenia przewodów, ale to, co dzieje się po awarii silnika. Gdy rozrusznik próbuje rozkręcić silnik, pojawiają się dodatkowe problemy.

Rozrusznik nie jest w stanie obrócić silnika, więc przewody zaczynają się przegrzewać. Pojawia się dymienie i zapach spalenizny, co jest częstym zjawiskiem po zatarciu silnika.

4. Odgłosy pracy silnika

Na krótko przed zatarciem silnika można zauważyć dziwne odgłosy pracy silnika. Czasami odgłosy te objawiają się jako lekkie stukanie lub słabe pukanie.

Tak czy inaczej, po usłyszeniu "martwego punktu" silnik jest bliski całkowitej awarii. Dźwięk ten często towarzyszy uderzeniu tłoka w wał korbowy.

Co oznacza zatarty silnik?

Zatarty silnik oznacza, że utknął i nie chce się obracać przy próbie uruchomienia. Układy elektroniczne w samochodzie mogą działać, ale nic się nie dzieje po przekręceniu kluczyka. Zatarty silnik jest często spowodowany poważnym uszkodzeniem silnika, którego naprawa jest bardzo kosztowna.

Przyczyny zatartego silnika

Najczęstszą przyczyną zatarcia silnika samochodowego jest eksploatacja przy braku oleju silnikowego w misce olejowej. Może to być również spowodowane obecnością wody w cylindrach lub pęknięciem korbowodu czy tłoka. W wielu przypadkach może to być także wynikiem jazdy z przegrzanym silnikiem.

To tylko niektóre z możliwych przyczyn, poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn zatarcia silnika:

1. Brak oleju silnikowego

Silnik samochodowy potrzebuje oleju, aby zapewnić odpowiednie smarowanie ruchomych części. Olej zapewnia także chłodzenie elementów silnika.

Gdy oleju silnikowego jest zbyt mało, silnik zaczyna się nagrzewać, a jego części zaczynają się ocierać o siebie. W miarę wysychania elementów wewnętrznych zaczyna występować duże tarcie. Silnik może pracować w ten sposób tylko przez krótki czas i w końcu ulegnie zatarciu.

2. Woda w silniku

Woda nie powinna znajdować się w silniku samochodu, ale czasami udaje się ją znaleźć. Jeśli przejeżdżasz przez dużą kałużę, woda może dostać się do wlotu.

Innym razem woda może przedostać się do zbiornika paliwa. Ponieważ nie ulega ona sprężeniu tak jak mieszanka paliwowo-powietrzna, powoduje uszkodzenia korbowodów w silniku. Gdy pręty łączące ulegną wygięciu, silnik ulega zatarciu. Sytuacja ta jest znana pod nazwą blokady hydrolokacyjnej.

3. Zardzewiałe elementy

Z czasem metal jest podatny na rdzewienie. W miarę starzenia się pojazdu prawdopodobieństwo zardzewienia części wzrasta.

Przy odpowiednim smarowaniu wewnętrzne części silnika zazwyczaj nie rdzewieją, ale jeśli do środka dostanie się woda, może do tego dojść. Po zardzewieniu części ścierają się ze sobą, powodując powstawanie wiórów metalowych, które mogą przeszkadzać w pracy.

4. Uszkodzone elementy

Rdza nie jest jedyną rzeczą, która może się przydarzyć ruchomym częściom. Możliwe jest również pęknięcie elementów. Problem ten występuje w przypadku zaworów, korbowodów i tłoków.

Jeśli części te ulegną uszkodzeniu, utkną w silniku w miejscu, do którego nie pasują. Jest to efekt kumulacyjny, w którym jedna usterka prowadzi do drugiej.

5. Przegrzany silnik

Nie wolno dopuścić do przegrzania silnika, w przeciwnym razie można narazić się na poważne problemy. Po pierwsze, przegrzanie silnika prowadzi do rozdęcia tłoków, co może spowodować uszkodzenie ścianek cylindra.

Poza tym przegrzanie silnika może spowodować uszkodzenie uszczelki głowicy, co jest kolejną kosztowną naprawą.

6. Zablokowany rozrusznik

Chociaż zablokowany rozrusznik nie jest przyczyną zatarcia silnika, objawy są ściśle powiązane. Te dwa objawy mogą być odczuwane tak samo.

Gdy rozrusznik zatrze się z zablokowanym elektromagnesem, chwyta za koło zamachowe. Na szczęście ta naprawa jest znacznie łatwiejsza niż zatarcie silnika.

7. Uszkodzenie paska rozrządu/wałka rozrządu

Awaria łańcucha rozrządu, paska lub wałka rozrządu może spowodować uderzenie zaworów w tłoki. Jak już wspomnieliśmy, problemy z tłokami powodują zatarcie silnika.

Jak naprawić zatarty silnik

Naprawa zatartego silnika zaczyna się od upewnienia się, że to on stanowi problem. Często te same objawy występują w przypadku niesprawnego rozrusznika, dlatego najpierw należy postawić właściwą diagnozę.

Obracając ręcznie wałem korbowym, można wykluczyć rozrusznik. Jeśli jednak wał nie chce się obracać, należy wymontować rozrusznik i spróbować ponownie.

Wymontuj pasek serpentynowy i spróbuj go obrócić, aby upewnić się, że nie jest on zatarty z powodu uszkodzonego alternatora lub sprężarki klimatyzacji.

Jeśli masz odpowiednią wiedzę, powinieneś także sprawdzić rozrząd paska rozrządu lub łańcucha rozrządu.

Po ustaleniu, że silnik jest zatarty, nie ma zbyt wielu możliwości naprawy. W większości przypadków najsensowniejsza jest wymiana silnika. Nie widząc wnętrza silnika, trudno jest określić, jak duże są jego uszkodzenia.

Oczywiście, niektóre elementy wewnętrzne można naprawić w warsztacie mechanicznym, ale może to być droższe niż wymiana silnika. Jednak w przypadku silników o dużej mocy lub rzadko spotykanych lepiej jest je naprawić niż wymieniać.

Jeśli silnik uległ zatarciu, ponieważ spędził zbyt wiele czasu na wolnym powietrzu, być może uda się go uratować, ponieważ nie ma żadnych wewnętrznych uszkodzeń. Wykwalifikowany mechanik może pomóc w ustaleniu właściwego sposobu postępowania.

Czy zatarty silnik można odbudować?

Zawsze istnieje możliwość odbudowy silnika samochodowego, ale koszty robocizny mogą być astronomiczne, w zależności od rodzaju problemu. Przed uzyskaniem wyceny mechanik będzie musiał rozebrać silnik, aby sprawdzić, czy nie ma w nim nieodwracalnych uszkodzeń. Przede wszystkim mechanik nie będzie chciał zobaczyć pręta przebijającego blok silnika.

Ponadto, jeśli silnik się przegrzał, mogło dojść do wypaczenia wewnętrznych elementów, co zmniejszyło jego trwałość. W większości przypadków rozsądnie jest po prostu wymienić silnik.

Koszty naprawy zatartego silnika

Koszty naprawy zatartego silnika szybko przekroczą 3000 USD, niezależnie od tego, czy zdecydujesz się go wymienić, czy odbudować. Jeśli masz starszy pojazd, taki wydatek nie będzie miał sensu, dlatego wiele pojazdów z zatartym silnikiem trafia na złomowisko.

Mariusz Stankiewicz

Redakcja vwjetta.pl