12 kwietnia 2022 Udostępnij

Samochód nie włącza się, ale ma zasilanie - przyczyny i jak naprawić

Każdy z nas miał do czynienia z rozładowanym akumulatorem samochodowym, który uniemożliwiał uruchomienie silnika. Jeśli jednak samochód nie chce zapalić, ale ma zasilanie, nie mamy do czynienia z problemem z akumulatorem lub alternatorem. W takich przypadkach należy szukać innych winowajców.

Najprawdopodobniej jest to problem z rozrusznikiem, który uniemożliwia uruchomienie silnika. Może to być również usterka elektromagnesu rozrusznika lub styku przełącznika zakresu przełożeń. Nie należy jednak lekceważyć możliwości, że winne jest wadliwe okablowanie lub zatarty silnik.

Szczegółowo analizujemy każdy z tych problemów, określając, co należy zrobić, aby przywrócić pracę silnika. W naszym przewodniku przedstawiamy także całkowity koszt naprawy.

Spis treści pokaż Przyczyny nienawracania się samochodu 1. Uszkodzony rozrusznik 2. Uszkodzona cewka rozrusznika 3. Słaby styk wybieraka zakresu przełożeń 4. Uszkodzone okablowanie 5. Zatarty silnik Samochód się nie włącza: jak naprawić Koszt naprawy samochodu, który się nie obraca

Przyczyny nienawracania się samochodu

1. Uszkodzony rozrusznik

Rozrusznik jest przykręcony do silnika i łączy się z kołem zamachowym w celu uruchomienia pojazdu. Gdy rozrusznik jest włączony, obraca wałem korbowym, aby wprawić pojazd w ruch. Awaria rozrusznika powoduje, że silnik nie jest w stanie ruszyć z miejsca.

Jeśli rozrusznik jest uszkodzony, po przekręceniu kluczyka w stacyjce nic nie będzie słychać lub może być słyszalne kliknięcie. Jednak silnik w ogóle nie będzie uruchamiał korby, ponieważ za tę czynność odpowiada rozrusznik.

RELATED: 5 objawów uszkodzonego rozrusznika (i koszt wymiany)

2. Uszkodzona cewka rozrusznika

Nawet jeśli rozrusznik jest sprawny, problem może nadal wynikać z tego układu. W niektórych przypadkach winę za to ponosi cewka elektromagnetyczna rozrusznika. Cewka zazwyczaj znajduje się w samym rozruszniku, choć w niektórych starszych samochodach jest to oddzielna część.

Uszkodzona cewka elektromagnetyczna rozrusznika powoduje, że silnik nie uruchamia się ani nie uruchamia korby. Jeśli ta część uległa uszkodzeniu, nie słychać również odgłosu kliknięcia.

3. Słaby styk wybieraka zakresu przełożeń skrzyni biegów

W dźwigni zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów znajduje się przełącznik zakresów. Czasami ta część jest również nazywana neutralnym przełącznikiem bezpieczeństwa. W niektórych przypadkach może on mieć słaby styk elektryczny, co utrudnia silnikowi rozpoznanie, czy znajduje się w położeniu parkowania czy neutralnym.

Na szczęście problem ten można rozwiązać w prosty sposób, jeśli nie jest on nie do rozwiązania. Położyć nogę na hamulcu i przesunąć dźwignię w położenie neutralne. Spróbuj ponownie uruchomić silnik. Jeśli to nie zadziała, ustaw dźwignię z powrotem w położeniu neutralnym i spróbuj jeszcze raz. Być może wystarczy przesunąć dźwignię zmiany biegów, aby ponownie nawiązać kontakt elektryczny.

ZWIĄZANE: Oznaki uszkodzonego wyłącznika bezpieczeństwa w położeniu neutralnym

4. Uszkodzone okablowanie

Od przełącznika do rozrusznika biegnie wiele przewodów, z których wszystkie muszą być w optymalnym stanie, aby samochód mógł działać. Jeśli z jakiegoś powodu przewody ulegną uszkodzeniu lub zostaną odłączone, może to spowodować poważne problemy z rozruchem.

Jeśli przewody od stacyjki do cewki rozrusznika zostaną odłączone podczas jazdy, samochód może również stanąć w miejscu. Aby zdiagnozować ten problem, należy sprawdzić połączenie i stan wszystkich przewodów elektrycznych.

Warto również sprawdzić stan akumulatora. Spróbować uruchomić samochód, ponieważ może on mieć zasilanie, ale niewystarczające.

5. Zatarty silnik

Jeśli dojdzie do zatarcia silnika, nie będzie można uruchomić samochodu. Nie powinno być jednak problemu z uruchomieniem urządzeń elektronicznych, ponieważ są one zasilane z akumulatora.

Zatarcie silnika mogło nastąpić z powodu zbyt niskiego poziomu oleju silnikowego lub przedostania się wody do układu. Jest to również spowodowane nadmiernym zużyciem lub przegrzaniem silnika.

Jeśli Twój silnik pracuje w korbie, ale nie chce zapalić, zapoznaj się z tym artykułem:

Silnik samochodu rozkręca się, ale nie chce zapalić?

Samochód nie chce zapalić: jak to naprawić?

Jeśli ustalono, że problemem jest rozrusznik, należy go wymienić. Jeśli jednak jeździsz samochodem z ręczną skrzynią biegów, możesz uruchomić pojazd za pomocą przycisku, aby go uruchomić. Jeśli okaże się, że winna jest cewka rozrusznika, można ją łatwo obejść za pomocą izolowanego śrubokręta. Umieść metalowe ostrze na stykach, aby utworzyć mostek między stacyjką a rozrusznikiem. (Zachowaj szczególną ostrożność i nigdy nie rób tego bez podniesienia pojazdu z ziemi, a ręce trzymaj z dala od obracających się części).

Jeśli winny jest obwód przełącznika zakresu przełożeń skrzyni biegów, należy jak najszybciej wymienić tę część, nawet jeśli pojazd można uruchomić, bawiąc się biegami. Ten ważny mechanizm zabezpieczający uniemożliwia uruchomienie pojazdu, gdy znajduje się on na biegu napędowym.

Wadliwe okablowanie może być najbardziej kłopotliwym problemem, z którym trzeba się zmierzyć. Należy przyjrzeć się każdemu połączeniu i prześledzić przewody, aby sprawdzić ich integralność. Jeśli nie jest się pewnym, czego się szuka, najlepiej zwrócić się o pomoc do specjalisty.

Jeśli silnik uległ zatarciu, nie pozostaje nic innego, jak wymienić go lub zlecić przebudowę. Jeśli samochód jest starszy, może to nie być opłacalne.

Koszt naprawy samochodu, który nie chce się obrócić

Koszt przywrócenia samochodu do stanu używalności zależy od tego, co w pierwszej kolejności jest przyczyną usterki. Jeśli trzeba wymienić rozrusznik, można wydać od 400 do 600 dolarów, z około 100 i 150 dolarów za same części.

Koszt wymiany przełącznika zakresu przełożeń szacuje się na 125-200 USD. Części powinny kosztować od 75 do 125 USD, a minimalna kwota to robocizna. W większości przypadków można łatwo znaleźć i wymienić czujnik, co pozwoli na szybką naprawę.

Naprawa uszkodzonego okablowania zwykle wymaga więcej pracy niż koszt części. Najpierw trzeba znaleźć wadliwy przewód lub połączenie, co może być długim procesem, zwłaszcza jeśli nie jest się pewnym, czego się szuka. Jednak po znalezieniu usterki jej usunięcie wymaga jedynie wymiany przewodu lub przywrócenia połączenia.

Najdroższą opcją jest wymiana lub przebudowa silnika z powodu jego zatarcia. W niektórych pojazdach wymiana silnika może szybko spowodować wystawienie rachunku na ponad 3 000 USD za części i robociznę. Dlatego jest to właściwe rozwiązanie tylko wtedy, gdy samochód nadal zachowuje swoją wartość.

Wszystkie te szacunki różnią się w zależności od typu samochodu, którym jeździsz i miejsca, w którym oddajesz go do serwisu. W przypadku samochodów luksusowych zapłacisz więcej, ponieważ części są droższe. Ponadto, jeśli zdecydujesz się na wizytę w serwisie u dealera, licz się z wyższą ceną.

Mariusz Stankiewicz

Redakcja vwjetta.pl