5 listopada 2020 Udostępnij

Detale samochodowe - korekta lakieru dla majsterkowiczów

Zapytaj 1000 ekspertów w Stanach Zjednoczonych o korektę farby "zrób to sam" - a prawdopodobnie otrzymasz tyle samo różnych opinii w tej sprawie - od "tak, to proste" do "nigdy nie próbuj tego na własną rękę".

Korekta farby nie jest prostym zadaniem. Usuwanie śladów zawirowań farby w czystej powłoce wymaga czasu, cierpliwości, specjalistycznego sprzętu, a także szczegółowości i procesu przygotowania, który rywalizuje z profesjonalnymi niestandardowych prac malarskich. Ale jeśli wziąć czas, dokonać inwestycji, oddać trochę krwi, potu i łez, to może być niezwykle satysfakcjonujące, aby zobaczyć produkt końcowy.

1. Co to jest korekta farby?

W przypadku, gdy nie wiedziałeś, proces korygowania farby polega na usunięciu niedoskonałości powłoki bezbarwnej (lub wykończenia) i "przywróceniu jej" do stanu lepszego niż pierwotny. Profesjonalna korekta farby obejmuje kilka ważnych kroków (które opiszemy szczegółowo nieco później).

  • Czyszczenie i całkowite usunięcie zanieczyszczeń
  • Szlifowanie lub wyrównanie na mokro
  • Woskowanie i polerowanie
  • Sklejenie farby

Niektóre z powszechnych niedoskonałości, które prowadzą do korekty farby, to między innymi:

Istnieją pewne niedoskonałości farby, które mogą być wypełnione woskami samochodowymi lub uszczelniaczami malarskimi - ale zasadniczo jest to po prostu umieszczenie taśmy przewodowej na otwartej ranie. Aby naprawić te niedoskonałości lakieru, konieczna jest korekta lakieru.

2. Kiedy konieczna jest korekta lakiernicza?

O starej metodzie mycia i woskowania (woskowanie, woskowanie) pana Miyagi'ego rozmawialiśmy trochę w poprzednich artykułach. Choć jest to fenomenalny sposób nauki karate, w rzeczywistości jest to podstawowe źródło korekcji lakierniczej.

Pozwólcie mi wyjaśnić.

Kiedy samochód jest myty ręcznie lub w myjni automatycznej, koncepcja polega na nałożeniu mydła (które pomaga w wycięciu warstwowego brudu), wcieraniu go w powierzchnię (w celu rozbicia brudu), a następnie przejściu do innej sekcji. Co się dzieje, gdy wciera się brud w tym samym miejscu? Odpowiedź jest prosta: brud jest wcierany w powierzchnię lub tworzy rysy w powłoce bezbarwnej - nawet jeśli używasz ręcznika z mikrofibry.

Ta sama koncepcja odnosi się do woskowania samochodów. Podczas gdy mycie samochodu jest pierwszym krokiem, nie wszystkie zanieczyszczenia są usuwane. W rzeczywistości, czasami suszenie pojazdu frotte ręcznikiem pozostawia mikroskopijny osad, który jest postrzępiony. Kiedy stosuje się metodę woskowania / woskowania-off, po prostu szlifowanie tych luźnych cząstek do warstwy ochronnej lakieru.

Jedynym sposobem naprawienia zarysowań i śladów zawirowań, które są szlifowane do czystej powłoki farby, jest korekta farby.

3. Dlaczego korekta farby jest ważna?

Generalnie przyjmuje się, że korekcja lakiernicza jest po prostu wizualnym udoskonaleniem, jak na przykład powiększenie piersi. Ale to nie jest całkiem dokładne. Kiedy warstwa ochronna farby (nazywana również warstwą bezbarwną) zostanie uszkodzona, w końcu brud i zanieczyszczenia przenikną na powierzchnię. Prowadzi to do odprysków farby, uszkodzeń spowodowanych przez słońce i przedwczesnego blaknięcia.

Aby lakier wyglądał na czysty, świeży i błyszczący, wielu właścicieli samochodów odwiedza zakłady zajmujące się detalami lub naprawą karoserii, aby uzyskać od nich pełną korektę lakieru - lub spróbować samodzielnie. Korekta farby zasadniczo wypełnia luki, a następnie stosuje warstwę ochronną (jak np. powłoki ceramicznej lub uszczelniacza farby), co pomaga zmniejszyć potencjał tego występujące ponownie.

4. Co to jest Proces Uzupełniania Korekcji Farby typu "zrób to sam" (DIY Paint Correction)?

Więc - dotarłeś tak daleko do artykułu i nadal chcesz spróbować samodzielnie wykonać korektę farby? Brzmi nieźle! Pamiętaj tylko, że poniższe kroki mają charakter OGÓLNY. Zawsze warto skonsultować się z ekspertem ds. karoserii, aby ustalić, czy korekta farby lub respray jest najlepszym sposobem działania.

Poniżej znajdują się ogólne informacje na temat usuwania śladów zawirowań na farbie. Każdy inny rodzaj uszkodzenia farby powinien być naprawiony przez profesjonalistę - zaufaj mi w tej sprawie, próbowałem kilka zaawansowanych rzeczy korekty farby i zapłacił cenę.

Krok 1 - Proces przygotowania

Pierwszym krokiem w każdym poprawionym projekcie lakierniczym jest przygotowanie pojazdu. Zaczyna się to od mycia. Jeśli poświęciłeś czas na zapoznanie się z powyższym filmem, zobaczysz, że użyli oni wosku i środka do usuwania lakieru o nazwie Chemical Guys Clean Slate. Ten produkt jest naprawdę dobry i polecam go poważnym entuzjastom motoryzacji, którzy często czyszczą, woskują i polerują swoje pojazdy.

Oto ogólne kroki, które będziecie chcieli wykonać podczas procesu przygotowania:

  • Umyć samochód metodą TWO BUCKET (jak opisano na filmie) za pomocą wysokiej jakości środka do usuwania wosku.
  • Użyj paska Nanoskin AutoScrub (lub podobnego produktu) wraz z CarPro Iron X (lub podobnym produktem).
  • Pomoże to usunąć drobne cząsteczki uwięzione w przezroczystej powłoce, dzięki czemu będziesz mieć świeże płótno do pracy.

Zauważysz, że pominąłem użycie prętów z gliny. Cóż, szczerze mówiąc, wymienione powyżej produkty są znacznie łatwiejsze i skuteczniejsze w usuwaniu drobnych zanieczyszczeń - co jest ogromną korzyścią dla majsterkowiczów.

Etap 2 - Poziomowanie

W filmie nazywali tę fazę korekcji farby - która jest procesem trzystopniowym; wyrównywanie, polerowanie, zabezpieczanie. W tym przypadku stosuje się elektryczną polerkę (lub tarczę szlifierską) w połączeniu z kilkoma wysokiej jakości talerzami tnącymi z mikrofibry oraz wysokiej jakości masą tnącą. Produkt, którego użyli w filmie (Menzerna Cutting Compound) jest kolejnym naprawdę dobrym wyborem dla tego typu projektu korekcji farby.

Poniżej przedstawiamy ogólne etapy wyrównywania powierzchni lakieru. *Uwaga edytor (należy NAPRAWDĘ obejrzeć ten film powyżej, aby zobaczyć, jak stosują mieszankę tnącą, ponieważ ta metoda przekroju jest wyjątkowa do usuwania śladów zawirowań).

  • Masę tnącą należy nakładać za pomocą elektrycznej polerki i podkładki do cięcia mikrofibry, pamiętaj o częstej wymianie podkładki do cięcia mikrofibry - proponuję co sześć stóp kwadratowych.
  • Jeśli nie wymieniasz pada, w zasadzie po prostu kopiesz głębszy otwór. Zakończ ten proces, dopóki nie zrobisz całego pojazdu - lub obszaru, na którym się koncentrujesz.

Oto różnica między korektą farby metodą "zrób to sam" a profesjonalną. Profesjonalista nie używałby masy tnącej - prawdopodobnie barwiłby piasek. Jednakże, jeśli nie wiesz, co robisz, otwiera to ogromną puszkę robaków - więc trzymaj się masy tnącej i metody "polerowania".

Krok 3 - Polerowanie

Jeśli ukończyłeś poprawny etap niwelacji, będziesz patrzył na dość nudne wykończenie. Tu właśnie wchodzi w grę faza polska. Na filmie (poważnie - to dobre dla projektów poprawek lakierów dla majsterkowiczów) widać, że użyto CarPro Essence Polish, który nie tylko poleruje, ale wypełnia drobne rysy w lakierze bezbarwnym powstałe w wyniku wstępnego wyrównania.

Na etapie polerowania użyj tej metody:

  • Zawsze zaczynaj od zupełnie nowego dysku i pada polerskiego. Dzięki temu nie będziecie Państwo rozprzestrzeniać nadmiaru środka do cięcia "pozostałości" podczas polerowania.
  • Nanieś wzór, który podąża za liniami nadwozia pojazdu (widać to na filmie).
  • Wymieniaj klocki często - i to z każdą warstwą środka polerskiego.
  • Generalnie dobrym pomysłem jest nałożenie 2 do 3 warstw pasty polerskiej na niedawno wypoziomowaną powłokę bezbarwną.

Krok 4: Uszczelnianie i woskowanie pojazdu

W tym momencie rzeczywista korekta farby została zakończona. Jednak praca jest daleka od zakończenia. Jeśli już po każdym kroku i wziął swój czas, to jest całkiem możliwe, że zrobiłeś całkiem dobrą robotę usuwania wirów farby na malowanej powierzchni.

Teraz przychodzi krok ochrony farby - co jest prawdopodobnie najważniejsze, ponieważ będzie ustawić się na albo często powtarzając wszystkie cztery kroki lub chłód i ciesząc się połysk w salonie z wyjątkową warstwą ochrony.

Tak więc - w tym kroku, dajemy Ci dwie opcje:

Opcja A: Woskowanie i polerowanie pojazdu

Na filmie chłopaki użyli produktu woskowego aktywowanego wodą, który po aktywacji zapewnia właściwości hydrofobowe (hydrofobowe). Druga opcja to uzupełnienie tradycyjnego szczeliwa samochodowego + obróbka woskiem. Problem z obiema tymi metodami polega na tym, że obie zużywają się szybciej niż chciałbyś (prawdopodobnie mniej niż miesiąc lub dwa), pozostawiają twoją i tak już cienką, bezbarwną powłokę wystawioną na działanie żywiołów - i wymagają stałej konserwacji.

Opcja B: Użyj wysokiej jakości powłoki ceramicznej typu "zrób to sam".

Inną opcją (nie omówioną na filmie) byłoby zastosowanie wysokiej jakości powłoki nano-ceramicznej DIY (jak np. Armor Shield IX). Nano-ceramiczna powłoka zapewnia niezwykle twardą warstwę ochronną, która wypełnia mikroskopijne szczyty i doliny znajdujące się na powierzchni farby. Jest to również najlepszy sposób na przedłużenie żywotności farby. Co więcej, profesjonalna powłoka ceramiczna typu "zrób to sam" może wytrzymać nawet pięć lat.

5. Zawijanie jej

Profesjonalny detalista może naliczyć do 2.000 dolarów za niektóre usługi korekty farby. Chociaż istnieją pewne projekty, które chcesz pozostawić profesjonalistom, wymienione przez nas metody i kroki usuwania zawirowań farby działają całkiem dobrze. Ważną rzeczą, którą musisz wziąć pod uwagę, jest to, jak zamierzasz zapobiec temu, aby to się nie powtórzyło.

Poświęć trochę czasu, aby dowiedzieć się więcej o powłokach nano-ceramicznych dla majsterkowiczów, ponieważ szybko odkryjesz, dlaczego stają się one produktem, który nie tylko chroni Twój pojazd, ale także ułatwia mycie i nadaje mu długotrwały, wspaniały połysk.

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, to pokochasz produkty AvalonKing do pielęgnacji samochodów dla majsterkowiczów. Tworzymy "No B.S. produkty" w przystępnej cenie. A najlepsze jest to, że traktujemy naszych klientów jak rodzinę, więc jeśli masz jakieś pytania lub po prostu chcesz porozmawiać o samochodach, jesteśmy tylko mailem lub oddzwonić. Sprawdź naszą stronę główną tutaj.

Paweł Krawczyk

Redakcja vwjetta.pl