Pielęgnacja opon 101 - poznanie faktów na temat produktów do nabłyszczania opon
Detailing samochodu obejmuje wiele etapów, mających na celu czyszczenie, ochronę i poprawę wyglądu Twojego cennego samochodu. Jest to proces, który obejmuje czyszczenie i obróbkę wielu elementów, z których każdy wykonany jest z innego materiału i wymaga określonych czynności oraz produktów do detailingu.
Jednym z najważniejszych elementów każdego samochodu osobowego, ciężarowego lub SUV-a są opony, które pomagają pojazdowi bezpiecznie ruszać i zatrzymywać się. Konserwacja opon obejmuje częste sprawdzanie ciśnienia powietrza, prawidłową rotację i wymianę, ale równie ważne jest utrzymywanie ich ścian bocznych w czystości, w dobrym stanie i chronienie ich przed promieniowaniem UV, brudem drogowym i zanieczyszczeniami.
W tym celu wielu właścicieli samochodów stosuje środki do konserwacji lub nabłyszczania opon, które nadają im wysoki połysk. Ale co to jest dressing do opon, z czego jest zrobiony i do czego służy - poza zwiększeniem połysku?
Czy potrzebny jest aplikator do dressingów do opon, spray nabłyszczający, czy też można użyć domowych środków do nabłyszczania opon? W dzisiejszym blogu AvalonKing postaramy się to wyjaśnić.
Spis treściCo to jest dressing do opon? Porównanie wodnych i rozpuszczalnikowych środków do czyszczenia oponJakie są zalety i wady produktów do czyszczenia opon? Jak prawidłowo nakładać dressing do opon Inne wskazówki dotyczące pielęgnacji opon, które warto rozważyć Zakończenie
Co to jest dressing do opon?
Dressing do opon to formuła chemiczna, której zadaniem jest odnowienie czarnej gumy, która z czasem wyblakła. Stosuje się go do opon samochodowych po ich umyciu w celu usunięcia brudu i zanieczyszczeń (ale nie przy użyciu mydła do naczyń), co pozwala uzyskać głęboki, bogaty i wysoki połysk lub ciemny wygląd opony.
Ogólnie rzecz biorąc, istnieją trzy różne rodzaje dressingów do opon - dressingi, woski i uszczelniacze. Grupa dressingów składa się z materiałów na bazie wody lub rozpuszczalników i silikonu, które są połączone z olejami pomagającymi penetrować gumę i odbudowywać produkt. Zasadniczo służą one jako środek smarujący, który nawadnia wyschniętą gumę - co jest głównym źródłem blaknięcia.
Woski to długotrwałe produkty do konserwacji opon, które są zaprojektowane jak pasta do butów. Nakłada się je na oponę, pozostawia na ściance bocznej na jakiś czas, a następnie wyciera lub poleruje. Uszczelniacze to syntetyczne środki, które tworzą warstwę ochronną na powierzchni opony.
W ramach tych trzech grup środków do czyszczenia opon można wyróżnić produkty matowe, satynowe i z połyskiem. Długotrwałe środki nabłyszczające do opon nie działają jak uniwersalny środek czyszczący. Nie są przeznaczone do usuwania brudu, pyłu hamulcowego ani nie zastępują rutynowego mycia samochodu. Mogą one jednak pomóc w zapewnieniu ochrony przed promieniowaniem UV powierzchni bocznej opony i utrzymać jej połysk.
Porównanie wodnego i rozpuszczalnikowego płynu do opon
Większość majsterkowiczów do nabłyszczania opon stosuje dressingi na bazie wody lub rozpuszczalnika. Główną różnicą między nimi jest system nośnika, który jest stosowany. Opatrunki na bazie rozpuszczalnika zawierają silikon węglowodorowy, który zawiesza opatrunek, natomiast roztwór wodny jest zazwyczaj mlecznobiałą cieczą o satynowym wyglądzie. W obu przypadkach można użyć aplikatora, co jest łatwiejsze niż użycie puszki z rozpylaczem.
Produkt na bazie rozpuszczalnika jest przeznaczony do pozostawienia mokrego wyglądu. Są to lepkie ciecze, często bezbarwne, zawierające rozpuszczalniki naftowe. Choć dzięki nim opona wygląda świetnie, mogą one prowadzić do przedwczesnego pękania lub wysychania ściany bocznej. Może to stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa, ponieważ pęknięta ściana boczna może spowodować pęknięcie opony.
Jakie są zalety i wady środków do bieżnikowania opon?
Wodorozcieńczalny impregnat do opon jest znacznie bardziej przyjazny dla środowiska. Istnieją jednak pewne wady i zalety, które należy rozważyć, zanim zdecydujemy się na użycie tych produktów.
Plusy
- Pomagają zapobiegać blaknięciu, pękaniu i twardnieniu ścian bocznych opon. Pomagają ożywić stan gumy. Może być stosowany w aerozolu lub w butelce z rozpylaczem, co ułatwia jego aplikację. Ulega biodegradacji i jest przyjazny dla środowiska (produkty na bazie wody).
Wady
- Opatrunki do opon na bazie rozpuszczalników mogą łatwo osiadać na lakierze, ponieważ pozostają "mokre". Destylaty ropy naftowej zawarte w tych preparatach mogą również szkodzić oponie, przyspieszając jej pękanie. Środki do czyszczenia opon w aerozolu mogą łatwo spryskać rotory hamulcowe, co może prowadzić do przedwczesnego uszkodzenia hamulców. Nie należy ich stosować na oponach motocyklowych - nigdy!
Jak prawidłowo nakładać dressing do opon?
Oczywiście istnieje wiele rodzajów, marek i metod nakładania dressingów do opon. Oznacza to, że nie ma jednej, uniwersalnej, najlepszej praktyki stosowania tych produktów na oponach. Ogólną zasadą jest jednak to, aby zawsze postępować zgodnie z instrukcją obsługi każdego zakupionego i używanego produktu.
Dużym błędem popełnianym przez wielu właścicieli samochodów jest stosowanie produktów do nabłyszczania opon w sprayu lub aerozolu. Zawierają one środki chemiczne - głównie alkohole, które wysuszają gumę, a nie nawilżają jej. Jeśli więc miałbym udzielić jednej rady, to byłaby ona taka, aby unikać produktów do nabłyszczania opon w aerozolu jak ognia.
Oto kilka innych wskazówek, jak używać środków do czyszczenia i nabłyszczania opon do swoich cennych pojazdów.
Używaj aplikatorów piankowych. Jeśli masz środek do nabłyszczania opon w sprayu, rozpyl go najpierw na ręcznik z mikrofibry lub frotte, a następnie nanieś na boczną ścianę opony. Zapewni to równomierne rozprowadzenie środka nabłyszczającego i pomoże uniknąć przypadkowego kontaktu z wirnikami, tarczami i klockami hamulcowymi.
Nie należy pozostawiać dressingu "na mokro". Choć dzięki temu opony wyglądają jak świeżo nawoskowane lub jak lakier zabezpieczony powłoką ceramiczną, może to przysporzyć wielu kłopotów. Gdy tylko zaczniesz jeździć, mokra warstwa spłynie z opony i znajdzie się na lakierze. Zamiast pozostawiać ją mokrą - użyj świeżego ręcznika z mikrofibry, aby lekko wytrzeć "mokrą masę" z boku opony.
Nigdy nie nakładaj lakieru na bieżnik opony. O ile dobrze jest nałożyć dressing na całą ścianę boczną, o tyle nie należy go nakładać na ślad opony. Gdy tylko zaczniesz jechać, znacznie zmniejszysz przyczepność, co może doprowadzić do wypadku.
Nie spiesz się. Często zdarza się, że właściciele samochodów spieszą się z nakładaniem dressingu na opony. Może to prowadzić do niechlujnej aplikacji, zwłaszcza w przypadku felg. Jeśli masz polerowane felgi aluminiowe, magnezowe lub chromowane, dressingi do opon rozmażą się i sprawią, że będą wyglądać jak gówno. Dlatego nie spiesz się i bądź dokładny.
Zrób z tego ostatni krok. Jeśli zajmujesz się detailingiem swojego samochodu, poświęć czas na zakończenie projektu, nakładając dressing do opon i polerując felgi. W większości przypadków, kiedy myjesz samochód, opony i felgi powinny być pierwszym krokiem. W przypadku detailingu powinien to być ostatni element, którego dotykasz. Używaj też jakiegoś aplikatora, albo aplikatora z mikrofibry, albo ręcznika frotte.
Inne wskazówki dotyczące pielęgnacji opon
Impregnaty do opon świetnie nadają się do przywracania blasku wypłowiałym oponom. Nie popełnij błędu - dressing do opon to tylko zabieg kosmetyczny. Nie naprawi on opon, które są popękane, zgniłe na sucho, mają niedoskonałości lub uszkodzenia ścianek bocznych.
Jest jednak kilka rzeczy, o których należy pamiętać, dbając o swoje opony. Najlepiej wyjaśnić to za pomocą akronimu, którego używam od lat - T.I.R.E.
Utrzymuj je w czystości
Pierwszym sposobem na utrzymanie opon w doskonałej formie jest utrzymywanie ich w czystości i porządku. Jestem przekonany, że najlepiej jest to osiągnąć po prostu myjąc koła i opony co dwa tygodnie - lub za każdym razem, gdy często jeździsz po śniegu lub oblodzonej drodze.
Stosowanie nabłyszczaczy lub dressingów do opon może pomóc w ochronie ścianki bocznej opony przed zanieczyszczeniami, ale wystarcza to tylko na kilka dni. Dlatego najlepiej jest często dbać o ich czystość. Nie należy pozostawiać na oponach brudu drogowego i zanieczyszczeń przez dłuższy czas.
KONTROLUJ je co miesiąc
Czy wiesz, że gdy temperatura wzrośnie lub spadnie o 10 stopni, ciśnienie w oponie również wzrośnie lub spadnie o jeden stopień? To prawda - i jest to główne źródło przedwczesnego zużycia opon, zwłaszcza w ekstremalnych temperaturach. Aby uniknąć tego powszechnego problemu, najlepiej kontrolować opony raz w miesiącu.
Dobra kontrola opon obejmuje sprawdzenie ciśnienia w oponach i dostosowanie go do ciśnienia zalecanego przez producenta (gdy opony są zimne i nie jeździliśmy przez cały dzień). Należy również sprawdzić, czy na ścianach bocznych opon nie ma pęknięć, nacięć na gumie, pęcherzyków powietrza lub innych śladów uszkodzeń. Kontrola końcowa obejmuje sprawdzenie bieżnika wewnętrznego i zewnętrznego - pod kątem oznak nierównomiernego zużycia opony.
OBROTY I WYMIANA
Producenci opon i producenci samochodów zalecają rotację opon co 5000 mil. Jednak jeśli masz samochód wyczynowy, który ma dwa różne rozmiary opon lub opony kierunkowe, może to być trudne.
W takiej sytuacji należy wymienić opony, gdy ich głębokość bieżnika osiągnie 2/32 cala. Opony należy również wymienić za każdym razem, gdy dojdzie do uszkodzenia ściany bocznej, odsłonięcia pasków radialnych lub gdy są one zbyt suche. Wszystkie opony o indeksie wyższym niż "H" w zakresie osiągów powinny być wymienione w ciągu 5 lat od daty kodu DOT.
Łagodna jazda pod obciążeniem
Każda opona jest zaprojektowana tak, aby utrzymać określony zakres obciążenia (ciężar na każdej oponie i rozłożony na cały pojazd). Jeśli przeciążysz pojazd, opona zacznie się nadmiernie nagrzewać i prawdopodobnie dojdzie do jej uszkodzenia. Przy większych prędkościach może to być sytuacja śmiertelnie niebezpieczna - dlatego zawsze należy zachować umiar w ocenach. Dotyczy to również prędkości maksymalnej, wykonywania burnoutów i agresywnego prowadzenia.
Zakończenie
Jeśli zastanawiasz się nad użyciem środka do nabłyszczania lub impregnacji opon, upewnij się, że nie zawiera on alkoholi ani żadnych środków, które mogą prowadzić do wysychania, pękania lub uszkodzenia ścianek bocznych. Na rynku jest kilka produktów wysokiej jakości, ale są też tanie wersje.
I chociaż na rynku mogą być dostępne preparaty do samodzielnego wykonania, na bazie olejku cytrynowego, rycynowego i innych domowych środków, które sprawią, że opona będzie mokra, nie daj się skusić na szybką i łatwą drogę. Zawsze używaj dobrych środków, aby chronić buty swojego samochodu.
Jeśli podobał Ci się ten artykuł, to z pewnością spodobają Ci się produkty AvalonKing do pielęgnacji samochodów dla majsterkowiczów. Tworzymy produkty "No B.S." za przystępną cenę. A co najlepsze, traktujemy naszych klientów jak rodzinę, więc jeśli masz jakieś pytania lub po prostu chcesz porozmawiać o samochodach, wystarczy, że do nas zadzwonisz lub napiszesz e-mail. Sprawdź naszą stronę główną tutaj.
Jak wybrać montażownicę do opon?
VW serwisach i warsztatach samochodowych często można spotkać się ze sprzętem specjalistycznym, o którym nic nie wiemy. Nie każdy człowiek zdaje sobie sprawę, jak wiele specjalistycznych urządzeń potrzebuje mechanik samochodowy, aby wykonać nawet podstawowe czynności związane z...
Jak szybko pozbyć się pająków z samochodu
VSpośród wszystkich szkodników, które mogą dostać się do Twojego samochodu, pająki są jednymi z najbardziej przerażających, zwłaszcza jeśli masz do czynienia z odmianami jadowitymi. Zamiast wpadać w panikę, warto szybko dowiedzieć się, jak pozbyć się pająków z samochodu...
VJeśli szukasz jednego z najprostszych sposobów na dodanie kilku koni mechanicznych do swojego pojazdu, to wlot zimnego powietrza jest właściwym rozwiązaniem. Ale ostatnią rzeczą, jakiej pragniesz, jest wykonanie całej pracy i zainstalowanie nowego filtra powietrza tylko po to, aby...