26 stycznia 2021 Udostępnij

Top 4 rodzaje zadrapań farby na samochodach - czy możesz je naprawić sam?

Wyobraź sobie, że spędzasz wiele godzin na dopieszczaniu szczegółów swojej jazdy - tylko po to, by potknąć się o serię drobnych zadrapań. Zazwyczaj wypowiada się kilka czteroliterowych słów, gdy to się dzieje. I nie oszukuj się, to się zdarza każdego dnia.

Drobne zadrapania są naprawdę do bani. Czy to z powodu zaniedbania kierowcy innego samochodu, który uderzył ich w drzwi, czy zadrapania jak ślady po zawirowaniach, te drobne zadrapania i niedoskonałości lakieru samochodowego mogą naprawdę spieprzyć świetnie wyglądającą jazdę.

Naszą filozofią jest umożliwienie ludziom samodzielnego wykonywania zadań, które w przeciwnym razie musiałyby być wykonywane przez profesjonalistów. To prowadzi nas do następnego tematu - jak naprawić drobne rysy na samochodach.

Istnieje wiele wspaniałych rozwiązań dla majsterkowiczów, służących do naprawy drobnych zarysowań. W poniższych informacjach wskażemy 4 najlepsze rodzaje zarysowań lakierniczych i kilka sposobów ich naprawienia. Niektóre z nich działają świetnie, inne nie są tak skuteczne.

Czy istnieje prosty sposób na usunięcie lekkich zarysowań z farby?

W skrócie - nie.

Głównym powodem, dla którego mogę być dość jasny z tą odpowiedzią jest fakt, że wszystkie rysy są unikalne. W rzeczywistości, nawet "podobne" zadrapania jak ślady po zawirowaniach mają wiele stopni uszkodzenia farby.

Niektóre z nich to lekkie niedoskonałości powierzchni, które znajdują się na górnej warstwie lakieru bezbarwnego lub nawet na warstwie wosku lub uszczelniacza farby. Następnie są rysy z pajęczej taśmy, które są wyryte w czystej powłoce, a niektóre z nich nawet wnikają w samą farbę.

Prosta prawda jest taka, że wszystkie zadrapania są unikalne - i zakładając, że wszystkie są takie same lub stosując te same metody ich usuwania, można wyrządzić więcej szkody niż pożytku.

Wskazówki dotyczące identyfikacji zarysowań lakieru samochodowego

Więc, co to dokładnie jest zadrapanie? Cóż, jest to w zasadzie każda niedoskonałość lub uszkodzenie powierzchni spowodowane przez materiał, który jest twardszy lub ostrzejszy niż obszary, które niszczy. Głębokość tego zarysowania decyduje o metodzie naprawy.

Na przykład, jeśli masz zadrapanie na pokrywie reflektora, może ono być spowodowane przez wiele źródeł - ponieważ sama pokrywa reflektora jest miękkim materiałem. Zadrapanie na przezroczystej powłoce nie jest tak łatwe do wykonania.

Jednak gdy spojrzymy na źródło zarysowań na powierzchni farby, głębokość zarysowania jest zazwyczaj częściowo zależna od twardości źródła. Rysy farby są inne niż wyblakłe farby - ale - istnieją pewne naprawy, które działają na naprawę obu.

Nie-nie-mniej, istnieje wiele rodzajów zarysowań lakieru samochodowego tam - każdy z indywidualnych opcji naprawy. Oto cztery najważniejsze i najczęstsze zarysowania lakieru.

Zadrapanie #1 - Zadrapanie lakieru bezbarwnego

Najczęściej spotykane jest zarysowanie powierzchni lakieru bezbarwnego. Zdarza się to codziennie i jest spowodowane wieloma źródłami, w tym używaniem tanich gąbek do prania i suszenia, rękawic lub ściereczek. Może to być spowodowane metodą mycia i suszenia, np. starą okrągłą metodą Wax-On-Wax-Off.

Zazwyczaj rysy na powierzchni lakieru bezbarwnego pojawiają się jak pajęczyny lub w formie okrągłego wzoru. Wielu znawców szczegółów określa to jako ślady zawirowań. W większości przypadków są one spowodowane przez mycie samochodu - gdy w materiałach czyszczących osadza się brud lub zanieczyszczenia.

Kiedy myjesz lub suszysz samochód z "rzeczami" na nim, wywierasz nacisk na jego powierzchnię. A ponieważ większość brudu to w zasadzie drobne cząsteczki skał lub pył hamulcowy (metal), łatwo zauważyć, jak proste jest zarysowanie wyraźnej powłoki.

Czy można usunąć zarysowania lakieru bezbarwnego?

Tak - to jest najłatwiejsze do usunięcia zadrapanie lakieru. Polega na użyciu metody polerowania zwanej korektą lakieru. Zasadniczo, używa się masy do cięcia, która jest nakładana za pomocą elektrycznej polerki orbitalnej i podkładki polerskiej z mikrofibry.

W miarę jak pad krąży, masa szpachlowa (o określonej ziarnistości w zależności od głębokości rysy) wrzyna się w bezbarwną powłokę.

Wyrównuje on warstwę lakieru bezbarwnego do momentu usunięcia rysy na powierzchni. Czasami rysa jest wypełniana przez środek polerski lub resztki, które "wypalają" się z samej powłoki lakieru bezbarwnego. Istnieją również pewne płynne środki do usuwania rys, które są nakładane ręcznie - ale ta metoda nie jest tak trwała.

Jest to rodzaj rysy, którą większość majsterkowiczów może wykonać samodzielnie - co omówimy poniżej.

Scratch #2 - wbudowany w farbę

Jeśli rysa przenika przez powłokę bezbarwną, jest ona osadzona w samej farbie. Jest to kolejny poziom zarysowania - i to taki, który zazwyczaj usuwa rozwiązania typu "zrób to sam" z opcji naprawy.

Dzieje się tak, gdy agresywna substancja (zazwyczaj kamienie lub twardy metal) uderza w farbę. Gdy uderza, albo uszkadza samą część samochodu, albo powoduje głębokie zadrapania na powierzchni lakieru pojazdu.

Kiedy widzisz lub czujesz zadrapanie, a nadal widzisz barwny pigment na dole zadrapania, to znaczy, że nie przeniknął do podkładu lub gołego metalu. Niemniej jednak, w większości przypadków nadal masz tego typu zadrapanie naprawione przez profesjonalistę.

Jak można naprawić zadrapania po nałożeniu lakieru bezbarwnego?

Gdy rysa jest głębsza niż w przypadku lakieru bezbarwnego, możliwości naprawy są znacznie ograniczone. Będzie to wymagało zeszlifowania powierzchni rysy aż do jej wypoziomowania. W większości przypadków będzie to wiązało się z usunięciem całej powłoki bezbarwnej w danym obszarze oraz części farby.

Jeśli stwierdzisz, że zadrapanie jest głębsze niż jasne, to najlepiej odłożyć do profesjonalnego karoserii samochodu lub eksperta szczegółów. Naprawy typu "zrób to sam" są poza zakresem realistycznym - zwłaszcza jeśli chcesz uzyskać wyniki jakościowe.

Zadrapanie #3 - Głęboko w podkładu

Gdy zadrapanie sięga głębiej, staje się jeszcze trudniejsze do naprawienia. Większość ekspertów w dziedzinie farb i pielęgnacji ciała traktuje te zarysowania jak naprawę farby renowacyjnej. Niektórzy używają długopisu retuszowego, który wypełnia zadrapanie farbą odpowiadającą kodowi kolorów.

Zadrapania takie można naprawić samodzielnie. Istnieją jednak pewne zagrożenia, takie jak wiedza o tym, ile czasu trzeba czekać, aby "wygładzić" lub "powlekać" naprawę, aby dopasować nie zarysowane części.

Zadrapanie #4 - Aż do metalu

Jeśli widzisz goły metal od zera, trzeba się nim jak najszybciej zająć. Kiedy metal jest wystawiony na działanie czynników zewnętrznych, zaczyna wprowadzać zanieczyszczenia, które prowadzą do utleniania - a następnie rdzy. Często zdarza się, że właściciele samochodów typu "zrób to sam" rozpylają czystą powłokę na głębokie rysy (nawet jeśli są one tylko do poziomu lakieru).

Pomoże to chronić powierzchnię przed narażeniem i potencjalnymi uszkodzeniami. Nie będzie wyglądać ładnie, ale ograniczy dalsze uszkodzenia.

Dlaczego naprawianie zarysowań jest tak ważne?

Jak stwierdziliśmy bezpośrednio powyżej, gdy rysa jest głęboka, materiał dolnej powierzchni jest narażony na działanie wody, tlenu i innych zanieczyszczeń. Ostatecznie, wszystkie te materiały łączą się, co powoduje utlenianie, pierwszy etap rdzy.

Teraz są dwa sposoby na "naprawę" zadrapania. Jeden to kosmetyk - drugi to środek ochronny.

Środek ochronny .

Jeśli zauważysz, że twój samochód został zapięty na klucz, najgorsze, co możesz zrobić, to po prostu poczekać, aż go naprawisz. Proaktywnym działaniem jest znalezienie sposobu na zabezpieczenie tego zadrapania przed dalszym narażeniem na działanie czynników atmosferycznych. Są dwa sposoby, aby to osiągnąć:

Spryskać wierzchnią warstwę lakierem bezbarwnym

Najczęstszą metodą jest kupno puszki z dwufunkcyjnym lakierem bezbarwnym (czyli przezroczystym i utwardzaczem w jednej puszce) i rozpylenie go na zarysowanie.

Chroni to ją przed dalszymi uszkodzeniami, dopóki nie będzie można jej profesjonalnie naprawić. Po drugie jest zastosowanie wosku, uszczelniacza farby lub innego środka ochrony farby, które mogą utwardzać.

Korekta farby

Drugim sposobem na naprawienie rysy jest korekta farby. O tej metodzie mówiliśmy już wcześniej, gdzie używa się masy polerskiej, bufora orbitalnego i pada z mikrofibry do "Cięcia" przez lakier bezbarwny, wyrównania rysy i oczyszczenia aż do ich usunięcia.

Jeśli już wcześniej polerowałeś lub wypolerowałeś swój samochód, prawdopodobnie możesz to zrobić sam. Jeśli nie masz doświadczenia w polerowaniu, usunięcie zarysowań w ten sposób prawdopodobnie nie jest najlepszym pomysłem.

Napisaliśmy obszerny artykuł, w którym przedstawiamy krok po kroku proces podejmowania projektu korekty lakieru, który polecam szczegółowo przeczytać.

 

Wierzcie lub nie, niektórzy ludzie są cholernie pochłonięci naprawianiem małych zadrapań za pomocą pasty do zębów. Poważnie. Napisałem o tym bloga, który możesz przeczytać tutaj. Jeśli chodzi o naprawy typu "zrób to sam" na zarysowaniach, to naprawdę chodzi o polerowanie. Późnym latem tego roku zgłębimy ten temat w szczegółach.

Na razie, jeśli przygotowujesz swój samochód do nałożenia powłoki ceramicznej, a nie czujesz się komfortowo z korektą lakieru typu "zrób to sam" do naprawiania zarysowań - nie rób tego. Wydobądź dodatkowe kilkaset dolarów i poproś, aby do Twojej lokalizacji przyjechał profesjonalny mobilny detalista, który zajmie się tym zadaniem. Ostatecznie, Twoja aplikacja powłoki ceramicznej przyniesie znacznie lepsze wyniki jakościowe.

Mariusz Stankiewicz

Redakcja vwjetta.pl