3 maja 2022 Udostępnij

5 Symptomy uszkodzonego mechanizmu różnicowego (koszt naprawy i wymiany)

Kiedy wsiadasz za kierownicę swojego samochodu, oczekujesz płynnej jazdy. Jednak bez mechanizmu różnicowego koła mogłyby się obracać i tracić przyczepność, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. Dlatego warto znać objawy niesprawnego mechanizmu różnicowego i jego podstawowe funkcje.

W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu cennemu elementowi, który pracuje za kulisami. Omówimy także różne sposoby naprawy mechanizmu różnicowego oraz koszty wymiany, jeśli nie ma innej możliwości. Najpierw przyjrzyjmy się objawom:

Najczęstszym objawem niesprawności przedniego lub tylnego mechanizmu różnicowego są odgłosy piszczenia. Podczas kontroli wzrokowej opon można również zauważyć nadmierne zużycie opon. W rzadkich przypadkach może to również powodować złe prowadzenie, wibracje lub zgrzytanie kół zębatych.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista objawów nieprawidłowego działania przedniego lub tylnego mechanizmu różnicowego:

Spistreści pokaż Symptomy złego działania przedniego lub tylnego mechanizmu różnicowego 1. Piskliwe dźwięki 2. Uszkodzenie opony 3. Słaba sterowność 4. Wibracje 5. Szlifowanie kół zębatych Lokalizacja mechanizmu różnicowego Funkcja mechanizmu różnicowego Naprawa mechanizmu różnicowego Koszt wymiany mechanizmu różnicowego

Objawy uszkodzonego przedniego lub tylnego mechanizmu różnicowego

1. Piskliwe dźwięki

Najczęstszym objawem związanym z uszkodzonym mechanizmem różnicowym jest wycie. W wielu przypadkach oznacza to po prostu, że elementy mechanizmu różnicowego nie są odpowiednio smarowane.

Może to również oznaczać, że z mechanizmu różnicowego wycieka płyn, co prowadzi do jego przedwczesnego zużycia. Gdy elementy tracą cenne smarowanie, można usłyszeć odgłosy piszczenia dochodzące z miejsca, w którym znajduje się mechanizm różnicowy.

2. Uszkodzenie opony

Jeśli podczas pokonywania zakrętów obie strony opon muszą poruszać się z tą samą prędkością, wewnętrzne opony samochodu zużywają się szybciej, ponieważ obracają się szybciej niż to konieczne. Takie przedwczesne zużycie opon jest powszechne w przypadku awarii mechanizmu różnicowego.

Zablokowany mechanizm różnicowy powoduje tzw. szorowanie opon. Dźwięk ten oznacza, że opony ślizgają się i trzymają z przerwami. W zależności od rodzaju opon hałas może przypominać ćwierkanie lub szybkie piszczenie. W połączeniu z tym dźwiękiem mogą występować również wibracje.

3. Słaba sterowność

Sprawnie działający mechanizm różnicowy zapewnia, że pojazd pokonuje zakręty zgodnie z przeznaczeniem. Jeśli zawiedzie, zmieni zdolność pokonywania zakrętów i spowoduje niestabilną jazdę.

Niezależnie od tego, czy przyczyną złego prowadzenia pojazdu jest mechanizm różnicowy, czy nie, zawsze należy go sprawdzić. Nie chcesz przecież stracić panowania nad pojazdem i spowodować wypadku.

4. Wibracje

Gdy mechanizm różnicowy lub przeguby uniwersalne ulegną zużyciu, zaczniesz odczuwać wibracje pochodzące z wału napędowego. Po wciśnięciu pedału gazu wibracje będą się nasilać. Dodatkowo, jeśli dojdzie do wycieku płynu różnicowego, drgania będą coraz bardziej odczuwalne.

Na szczęście wibracje są jedną z pierwszych oznak, że coś jest nie tak z mechanizmem różnicowym. Jeśli od razu zwrócisz uwagę na ten problem, możesz uniknąć bardziej kosztownych napraw w przyszłości.

5. Szlifowanie przekładni

Gdy mechanizm różnicowy zużyje się, koła zębate mogą zacząć zgrzytać. Taki stan może również powodować brzęczący hałas spowodowany szlifowaniem kół zębatych.

W miarę przyspieszania szum będzie stawał się coraz głośniejszy. Jeśli problem zostanie odpowiednio wcześnie wykryty, może wystarczyć zwykła wymiana płynu. Jeśli problem zostanie zignorowany, może dojść do bardziej kosztownych uszkodzeń, nawet skrzyni biegów.

ZWIĄZANE: Diagnozowanie odgłosów pracy tylnego mechanizmu różnicowego

Umiejscowienie mechanizmu różnicowego

Umiejscowienie tylnego mechanizmu różnicowegoW pojazdach

stosuje się różne umiejscowienia i ilości mechanizmów różnicowych. Ustawienie zależy od liczby kół napędzanych w pojeździe. Koła napędzane to te, które otrzymują moment obrotowy silnika, aby napędzać pojazd.

W pojazdach z napędem na przednią i tylną oś stosuje się dwa koła napędowe. Posiadają one pojedynczy mechanizm różnicowy.

W pojeździe z napędem na przednie koła znajduje się oś napędowa. Ten pojedynczy zespół łączy w sobie skrzynię biegów i mechanizm różnicowy. W rzeczywistości w tych pojazdach termin transaxle może być stosowany zamiennie do określenia mechanizmu różnicowego lub skrzyni biegów.

W pojazdach z napędem na tylne koła stosuje się niezależny mechanizm różnicowy umieszczony między dwoma tylnymi kołami. Jest on połączony z przekładnią za pomocą wału napędowego. Niektórzy ludzie nazywają ten mechanizm różnicowy tylnym mechanizmem różnicowym lub po prostu tylnym mechanizmem napędowym.

W samochodach z napędem na wszystkie koła stosowane są trzy mechanizmy różnicowe. Jeden z nich znajduje się z przodu, drugi z tyłu, a ostatni umieszczony jest pośrodku. Środkowy mechanizm różnicowy odpowiada za podział momentu obrotowego między przedni i tylny mechanizm różnicowy. Dodatkowo przedni i tylny mechanizm różnicowy rozdzielają ten moment obrotowy między koła lewej i prawej osi.

Zazwyczaj pojazd z napędem na cztery koła jest wyposażony w przedni i tylny mechanizm różnicowy. Jednak zamiast centralnego mechanizmu różnicowego w większości tych pojazdów stosuje się skrzynię przekładniową.

Funkcje mechanizmu różnicowego

Podczas pokonywania zakrętów koła prawe i lewe poruszają się różnymi torami. Koła wewnętrzne mają mniejszy promień skrętu, co oznacza, że potrzebują mniejszej liczby obrotów.

Bez mechanizmu różnicowego opony musiałyby obracać się z taką samą prędkością, mimo że muszą poruszać się po różnych ścieżkach. W takiej sytuacji jedna z opon mogłaby wpaść w poślizg, co skutkowałoby gorszą trakcją, zużyciem układu napędowego i nierównomiernym zużyciem opon.

Różnicę prędkości opon określa się na podstawie rozstawu kół. Termin ten określa odległość między lewą i prawą oponą. W miarę zwiększania się rozstawu kół i zacieśniania zakrętu różnica prędkości pomiędzy kołami zwiększa się, co sprawia, że mechanizm różnicowy zaczyna spełniać swoje zadanie.

Naprawa mechanizmu różnicowego

Jeśli mechanizm różnicowy wymaga naprawy, istnieje wiele usług, które można rozważyć. Nie oznacza to automatycznie, że mechanizm różnicowy musi zostać wymieniony, jeśli masz z nim problemy. Na przykład, w przypadku nieszczelności można wymienić uszczelkę mechanizmu różnicowego. Z czasem uszczelka silikonowa lub gumowa może ulec zużyciu. W takim przypadku czeka nas dość prosta naprawa, która wymaga zdjęcia pokrywy i ponownego jej uszczelnienia.

Konieczne może być także uszczelnienie tłoka mechanizmu różnicowego. Uszczelka otaczająca jarzmo może zacząć przeciekać na skutek uszkodzenia lub starości. Aby to naprawić, należy zdjąć jarzmo, wyjąć uszczelkę i włożyć na jej miejsce nową. Należy jednak zachować ostrożność, aby nie uszkodzić uszczelki podczas jej zakładania.

Zdarzają się również uszczelki, które ulegają uszkodzeniu po stronie mechanizmu różnicowego. Aby je naprawić, trzeba wymontować wałki osi, co jest bardziej skomplikowanym zadaniem.

Łożyska w mechanizmie różnicowym również mogą ulec awarii. W przypadku konieczności wymiany któregokolwiek z łożysk, przy odpowiednim doświadczeniu można liczyć na pół dnia pracy. Nie jest to łatwa naprawa i często jest wykonywana przez wykwalifikowanego mechanika.

To samo można powiedzieć o wymianie przekładni mechanizmu różnicowego. Jest to nie tylko czasochłonna, ale i kosztowna naprawa. Oczywiście najgorszym scenariuszem jest konieczność wymiany całego mechanizmu różnicowego. Dzieje się tak zazwyczaj tylko wtedy, gdy nie udało się na czas rozwiązać mniejszych problemów.

Koszt wymiany mechanizmu różnicowego

Średni koszt wymiany całego tylnego mechanizmu różnicowego wynosi od 1000 do 4000 USD.

Na szczęście można go po prostu naprawić lub wymienić na używany, co znacznie obniży koszty.

Większość napraw mechanizmów różnicowych kosztuje od 200 do 400 USD. Oczywiście zależy to od stopnia uszkodzenia i tego, jakie części należy wymienić.

Na odbudowany mechanizm różnicowy trzeba będzie wydać od 400 do 1 000 USD. Z drugiej strony, wymiana mechanizmu różnicowego kosztuje średnio od 1000 do 2000 USD. Nie jest to zadanie, z którym większość osób poradzi sobie samodzielnie, lecz wymaga pomocy wyszkolonego mechanika.

Paweł Krawczyk

Redakcja vwjetta.pl